У період з 24 по 28 квітня 2023 року декан Факультету психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Наталія Клішевич, заступник декана Ірина Музиченко, завідувач кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Олена Мартинчук та професор кафедри Тетяна Скрипник брали участь в програмі ЕРАЗМУС+ з викладацької мобільності в Академії спеціальної педагогіки імені Марії Гжегожевської (Варшава, Польща) Під час мобільності обговорили можливості розширення та поглиблення співпраці, ознайомилися з матеріально-технічною базою Академії, прочитали лекції.
З ректоркою Академії Барборою Марцинковською, директоркою Інституту спеціальної педагогіки Євою Кулешою, доценткою Євою Більською обговорили спільні проєкти з підготовки фахівців, питання обміну студентів та викладачів. Під час мобільності відвідали спеціальні заклади з інклюзивним навчанням м. Варшави: Варшавський навчально-виховний ревалідаційний центр та школу № 323 з інклюзивним навчанням.
Під час зустрічі з ректоркою Барборою Марцинковською декан Факультету Наталія Клішевич презентувала книгу «Заборонити рашизм».
27 квітня 2023 року Вченою радою Університету Грінченка було затверджено нову редакцію двох освітньо-професійних програм «Соціальна робота» та «Соціальна педагогіка» другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 231 Соціальна робота.
Соціальні проблеми, спричинені війною, призвели до різкого збільшення кількості осіб і сімей, які перебувають в складних життєвих обставинах та потребують соціальних послуг. Тому є потреба у фахівцях, здатних швидко орієнтуватись в умовах динамічних змін; розробляти нові та адаптувати до реальних умов існуючі соціальні послуги, оптимізувати ресурси та можливості установ-надавачів соціальних послуг, провайдерів соціальних програм, місцевих громад; працювати з «новими» групами отримувачів послуг та забезпечувати для них інклюзивне середовище; створювати та координувати міждисциплінарні команди.
Запропоновані в освітньо-професійних програмах зміни стосуються: уточнення мети, професійних компетентностей та результатів навчання за освітніми програмами; введення нових освітніх компонентів, що відповідають сучасним тенденціям розвитку галузі та найкращим чином забезпечують формування професійних компетентностей, як тих, що передбачені освітнім і професійним стандартами, так і доданих робочими групами; узгодження викладання освітніх компонентів, спільних для обох програм, узгодження та синхронізації практик та введення альтернативних вибіркових блоків дисциплін.
Так, програма «Соціальна робота» спрямована на підготовку фахівців, здатних розв’язувати складні задачі і проблеми у соціальній сфері, організовувати, розвивати та адмініструвати систему надання соціальних послуг в громаді. Її ключовими особливостями є: спрямованість на підготовку до розвитку та адміністрування системи соціальних послуг на рівні громади, зокрема - до організації та надання соціальних послуг, що вимагають спеціальної підготовки, та до експертного оцінювання якості соціальних послуг; проблемно орієнтоване навчання, що забезпечує формування здатності до самостійного визначення проблеми професійної діяльності, пошуку інформації, дослідження проблеми на локальному рівні, розробки проєктів подолання таких проблем; вибіркові компоненти сформовані в альтернативні блоки, присвячені актуальним питанням соціальної роботи; відпрацювання практичних навичок на базі центру практичної підготовки «Центр соціальних технологій та інновацій»; практики на базі провідних установ-надавачів соціальних послуг, як-то: Національна соціальна сервісна служба, Служба у справах дітей м. Києва та Київський центр соціальних служб, Міжнародні благодійні фонди «Партнерство «Кожній дитині», «Українська фундація громадського здоров’я», Всеукраїнський громадський центр «Волонтер» та інші.
Освітньо-професійна програма «Соціальна педагогіка» спрямована на підготовку фахівців, здатних розв'язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в професійній діяльності, організовувати та впроваджувати соціально-педагогічну діяльність та надавати соціальні послуги в інклюзивному середовищі, працювати в умовах міждисциплінарної взаємодії. Її особливостями є: орієнтація на підготовку до надання спеціалізованих послуг, що вимагають соціально-педагогічних компетентностей; навчання на дослідницькій основі; менторська підтримка практиків; впровадження альтернативних блоків вибіркових дисциплін; відпрацювання практичних навичок на базі центрів практичної підготовки «Центр соціальних технологій та інновацій» і «Тренерська студія»; практики на базі провідних центрів соціальної роботи та соціально-педагогічної діяльності, наприклад: Українського фонду «Благополуччя дітей», міських центрів для ВІЛ-інфікованих дітей та молоді, Центру допомоги дівчатам та молодим жінкам в складних життєвих обставинах, Київського палацу дітей та юнацтва, Центру розвитку сімейних форм виховання та патронату, «Соціальній квартирі», мережі шелтерів тощо.
На вибір здобувачів обох освітніх програм запропоновано 4 блоки вибіркових дисциплін, кожен з яких формує здатність до проведення вузько спеціалізованої практичної діяльності в різних галузях соціальної роботи, що передбачає формування комплексу взаємопов'язаних знань, навичок, професійних якостей. Таким чином, буде забезпечено можливість індивідуальної спеціалізації здобувачів та їхня персональна освітня траєкторія, а з іншого боку – цілісне формування здатності виконувати складну професійну діяльність задля покращення якості життя людини, громади, суспільства!
10 квітня 2023 року на Факультеті психології, соціальної роботи та спеціальної освіти відбувся круглий стіл «Освітологічні концепти психології особистості», який проходив у рамках Огнев’юківських читань «Освіта – сутність часу», присвячених пам’яті доктора філософських наук, професора, академіка НАПН України, Заслуженого працівника освіти України, повного кавалера ордена «За заслуги» Віктора Олександровича Огнев’юка.
Розпочався круглий стіл із вступного слова заступника декана з науково-педагогічної та соціально-гуманітарної роботи, кандидата психологічних наук Ірини Вікторівни Музиченко, яка окреслила проблематику круглого столу. Далі були виступи завідувачки кафедри практичної психології, доктора психологічних наук, професора Ольги Миколаївни Лозової та завідувачки кафедри психології особистості та соціальних практик, доктора психологічних наук, професора Сергєєнкової Оксани Павлівни. Виступаючі проаналізували освітологію з точки зору психології особистості.
Учасники круглого столу заслухали наукові доповіді. Так, провідний науковий співробітник навчально-наукового центру розвитку персоналу та лідерства Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор психологічних наук, професор Валерія Робертівна Міляєва звернулась до членів круглого столу з доповіддю «Психологічні аспекти реалізації інституційного лідерства університету». Доцент кафедри практичної психології Факультету психології, соціальної роботи та спеціальної освіти, доктор психологічних наук Олена Олександрівна Литвиненко озвучила доповідь «Психологічна наука: європейський досвід проведення сучасних досліджень». Репрезентували всеукраїнське опитування «Сучасні шляхи відновлення ресурсів викладачів і студентів в умовах війни: теоретичний аналіз» старший викладач кафедри спеціальної та інклюзивної освіти, кандидат психологічних наук Ганна Володимирівна Супрун та доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти, кандидат педагогічних наук, доцент Наталія Миколаївна Бабич. Учасники круглого столу взяли активну участь у обговоренні наукових доповідей: ставили різноманітні питання, висловлювали власні думки.
Завершився круглий стіл підбиттям підсумків. Будо наголошено на тому, що під час круглого столу було обговорено багато актуальних проблем освітології, які потребують подальших наукових дискусій.
6 квітня 2023 року відбувся майстер-клас «Тренуймо життєстійкість!», який провели студентки 5 курсу спеціальності «Психологія» Юлія Астапова та Олена Шевчук. Захід відбувся в межах Психологічного хабу Факультету психології, соціальної роботи та спеціальної освіти. Учасники Психологічного хабу учні 10-11 класу, батьки та вчителі дізнались, що таке життєстійкість, сформували чинники життєстійкості, виконали низку психологічних вправ.
Дякуємо учасникам та до нових зустрічей у Психологічному хабі!
Протягом Шевченківського березня на Факультеті психології, соціальної психології та спеціальної освіти відбулись цікаві заходи. Так, 6 березня 2023 року на базі Київського міського центру сім’ї «Родинний Дім» відбувся захід «Скарбничка креативних ідей: Шевченківській березень». Студенти 2 курсу спеціальності 231 Соціальна робота (освітня програма Соціальна педагогіка) підготували огляд музеїв, виставок, присвячених життю та творчості Тараса Шевченка, які можна відвідати батькам з дітьми в Україні та за її межами. Також запропонували цікаві ігри, конкурси та квести для дітей. Разом з куратором Денисюк Оленою Миколаївною та керівником від бази практики, випускницею кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Косьміною Мальвіною активно обговорювали міфи та факти, пов’язані з життям такої яскравої та багатогранної особистості, можливості використання запропонованих ідей в роботі з дітьми Центру під час проходження виробничої (соціально-виховної) практики.
09 березня 2023 року, з нагоди Дня народження Великого Кобзаря відбулася онлайн вікторина «Життя та творчість Т.Г. Шевченка». Організатором і ведучим заходу став Суліцький Вадим Володимирович - доцент кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Факультету психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка. Студенти, які продемонстрували найкращі знання були нагороджені подяками.
Викладач кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи – Дуля Аліна Володимирівна організувала та провела онлайн-квест до Шевченківської декади «Тарас Шевченко – майстер слова та пензля» для студентів 1 курсу спеціальності 231 Соціальна робота освітніх програм «Соціальна робота» та «Соціальна адвокація». Під час квесту учасники мали змогу здійснили цікаву та креативну подорож сторінками творів Тараса Шевченка та пригадати про його життя та творчість. Учасники об’єднались в 4 команди, кожна із команд активно брала участь у іграх та швидко виконувала завдання квесту, а саме: визначали події, які відбулися в житті Тараса Шевченка в зазначеному році; із хмар слів відгадували назви його творів; розплутували плутанину і розгадували уривки творів Тараса Шевченка; розглядали комікси на твори Тараса Шевченка та відгадували їхні назви; відповідали на питання вікторини та декламували відомі твори Тараса Шевченка.
Куратор групи – доцент кафедри Швед Ольга Володимирівна провела презентацію-квест, присвячену творчості Тараса Шевченка. Студенти розбирали твори великого митця, який ще в 40-50-х роках ХІХ сторіччя говорив про необхідність боротись із москалями та росією, яка хоче поневолити українців та їх землю. Багато його віршів та висловів дуже актуальні зараз. Квест полягав в тому, що треба було дізнатись або згадати, з якого твору вибрані рядки віршів. Студенти також дізнались, що в світі (від Бразилії до Китаю) та Україні встановлено 1400 пам’ятників Шевченку. В Україні 164 населених пункти пов’язані або названі на честь Шевченка.
Долучились до Шевченківського березня і студенти спеціальності «Спеціальна освіта». Так, студенти та куратори 2 курсу (старшими викладачами кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Хомик Тетяною Василівною, та Супрун Ганною Володимирівною) розмістили на сторінці ФБ кафедри відеоролик, у якому декламували поезію Т.Шевченка.
10 березня студенти 1 і 3 курсу освітньої програми "Психологія бізнесу та управління" взяли участь в інтерактивному заході "Наш Шевченко", присвяченому річниці народження світоча української нації Тараса Шевченка.
Студенти підготували цікаві факти про особистість, життя та твори Кобзаря, обговорили нове трактування його творчості у наш час. Родзинкою зустрічі стало читання студентами віршів поета, що стимулювало учасників до роздумів про актуальність його поезії. Учасники заходу ознайомилися з постаттю і творчістю Кобзаря у відеолекції "Шевченко у XXI столітті: спроба перезавантаження", яку читала сучасна письменниця Оксана Забужко. Захід організовано кураторами груп, доцентами кафедри психології особистості та соціальних практик - Кохановою Оленою Петрівною та Власенко Інною Анатоліївною.
У рамках Шевченківсього березня, разом зі студентами групи ППб-1-2-4.0д було проведено захід "Творчість Шевченка крізь призму сьогодення". Під час заходу було презентовано маловідомі факти про життя митця, а також у ході дискусії було розглянуто наявні архетипи за К. Юнгом, які представлені у творчості Т.Г. Шевченка. Захід провела куратор Василець Катерина Віталіївна, старший викладач кафедр практичної психології.
Дякуємо кураторам та студентам за організацію та участь у заходах!
У лютому 2023 року Навчально-методичний центр соціально-гуманітарної взаємодії та організації дозвілля студентів провів конкурс проєктів презентації Університету у соціальних мережах.
Мета заходу – сприяння підвищенню активності грінченківців у соціальних мережах, заохочення найбільш ефективних практик просування інноваційних ідей у соціальних медіа.
У конкурсі взяли участь сторінки соціальних мереж структурних підрозділів, кафедр, студентського самоврядування, студентських спільнот Університету, розміщені у соціальних мережах Facebook, Instagram, TikTok, на каналі YouTube.
Надіслані на конкурс проєкти оцінило фахове журі.
ІІ місце - проєкти:
- Кафедри практичної психології (Факультет психології, соціальної роботи та спеціальної освіти);
- Факультет психології, соціальної роботи та спеціальної освіти.
ІІІ місце – проєкти:
- Ради студентського самоврядування Факультет психології, соціальної роботи та спеціальної освіти;
- Кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи (Факультет психології, соціальної роботи та спеціальної освіти).
Вітаємо переможців!
7 березня 2023 р. Наталія Клішевич, декан Факультету психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Університету Грінченка, Тетяна Лях, завідувачка кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи, гарант освітньої програми "Моніторинг і оцінка соціальних програм", Олена Файдюк, аспірантка кафедри, взяли участь у заході Дитячого Фонду ООН - ЮНІСЕФ "Стратегічне планування: "Взаємодія партнерів ЮНІСЕФ в рамках надання психосоціальної підтримки".
Радо взяли участь в обговоренні, плануванні, прогнозуванні. Приємно зустрітися з колегами з партнерських організацій, випускницями.
Приємно відзначити, що в ЮНІСЕФ працюють наші випускники, аспіранти.