3 травня 2025 року відбулася звітна конференція з виробничої (корекційно-реабілітаційної) практики для здобувачів ІV курсу спеціальності 231 «Соціальна робота» ОПП «Соціальна педагогіка» денної та заочної форми навчання (групи СПб-1-21-4.0д; СПб-1-21-4.0з).
Практика проходила з 7 квітня по 3 травня 2025 р. у таких установах: Комунальний заклад дошкільної освіти «Центр розвитку дитини «Я+сім’я»; Комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр» Борщівської міської ради Тернопільської області; БО «БФ «Карітас-Київ»; Броварський ліцей І-ІІІ ступенів №10; Спеціалізована школа № 254; Київському міському правобережному центрі для ВІЛ-інфікованих дітей та молоді.
Відповідальна за проведення практики від кафедри – кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Олена ДЕНИСЮК, гарант ОП «Соціальна педагогіка», під час зустрічі наголосила на важливих здобутках студентів, позитивних відгуках від керівників баз практики та викладачів кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи.
Під час конференції здобувачі презентували свої результати, зокрема, під час проходження практики було виконано ряд важливих завдань, спрямованих на вдосконалення навичок соціально-педагогічної роботи з різними категоріями отримувачів послуг у реабілітаційних центрах; розширення уявлень про зміст, форми і методи роботи організацій, які здійснюють корекційно-реабілітаційну діяльність; підготовку здобувачів до участі в організаційній та інноваційній діяльності центрів та установ.
Моніторингове опитування, проведене серед студентів обох форм навчання, дало змогу оцінити рівень їхньої підготовки до проходження практики, ефективність роботи баз практики, рівень сформованості фахових компетентностей, а також надати рекомендації щодо удосконалення навчального процесу.
1. Рівень теоретичної підготовки та її відповідність завданням практики
Переважна більшість студентів (80%) оцінила свою теоретичну підготовку на найвищому рівні (10 балів із 10), решта – на 9 балів. Студенти зазначили, що найбільш потрібними під час практики виявилися знання з:
- організації та проведення соціальних заходів;
- складання планів-конспектів;
- методики тренінгової та арт-терапевтичної роботи;
- комунікації з різними категоріями клієнтів (особливо – з дітьми та підлітками);
- соціальної педагогіки та психології.
2. Застосування знань у практичній діяльності
Рівень можливості застосування знань у практичній діяльності студенти також оцінили високо: 60% – на 10 балів, 20% – на 9, ще 20% (1 особа) – на 7. Більшість респондентів не відчули браку теоретичної підготовки, а окремі побажали мати більше прикладів та кейсів для використання у тренінговій діяльності.
Під час практики я вдосконалила навички встановлення контакту з людьми з ментальними порушеннями, навчилася коректно підбирати слова у спілкуванні, практикувала спостереження за емоційним станом підопічних, розвинула вміння аналізувати потреби клієнтів, брала участь у підготовці та проведенні занять. Під час практики я навчилася краще спостерігати за поведінкою та розвитком дітей з ООП, брати участь у діагностиці, підбирати матеріали для занять. |
Під час практики найбільш корисними були знання про особливості дітей з ООП, методики корекційної роботи та основи діагностики. Вони допомогли виконувати завдання, спілкуватися з фахівцями та складати індивідуальні рекомендації. |
3. Пропозиції до покращення теоретичної підготовки
Хоча загальний рівень підготовки оцінили як достатній, студенти запропонували:
- додати більше практичних занять у форматі розбору кейсів;
- активніше використовувати інтерактивні методи навчання;
- забезпечити зв’язок між змістом навчальних дисциплін та завданнями практики.
4. Оцінка можливостей баз практики
Усі респонденти (100%) оцінили можливості баз практики на максимальний бал (10 з 10), як у частині удосконалення професійної підготовки, так і щодо різноманіття видів діяльності, запропонованих студентам.
Серед найбільш продуктивних форм і методів студенти виділили:
- спостереження за індивідуальними та груповими заняттями;
- консультування, наставництво, посередництво;
- проведення тренінгів, застосування арттерапії;
- участь у наданні соціально-психологічної реабілітаційної послуги.
5. Результати засвоєння практичних умінь і навичок
Студенти сформували і вдосконалили низку важливих навичок:
- планування та реалізація індивідуальних і групових заходів;
- комунікація з клієнтами різного віку;
- адаптація діяльності під індивідуальні потреби;
- ведення документації;
- аналіз та рефлексія професійних дій.
6. Індивідуальні плани підвищення практичної підготовки
Студенти висловили готовність надалі працювати над професійним розвитком. Найчастіше обирали такі напрями: участь у фахових курсах і конференціях; вивчення інноваційного досвіду окремих спеціалістів; самоосвіта; волонтерська діяльність; аналіз нормативно-правового забезпечення професійної діяльності.
Упродовж практики деякі студенти за власною ініціативою брали участь у вебінарі «Підходи до супроводу дітей з ОРП: методи, рівні взаємодії та практичні рішення»; одноденному тренінгу з надання першої медичної допомоги від Товариства «Червоного Хреста» та ін. з метою підвищення професійної компетентності.
7. Сприяння формуванню фахових компетентностей
Усі студенти (100%) вважають, що завдання практики сприяли формуванню ключових професійних компетентностей. Після проходження практики 60% респондентів оцінили свою готовність до професійної діяльності на 10 балів, решта – на 9 або 5 балів.
8. Орієнтованість на працевлаштування за фахом
Практика позитивно вплинула на орієнтованість студентів на працевлаштування за фахом: 40% обрали найвищий бал (10), ще 60% – 7–9 балів.
9. Об’єктивність оцінювання практики
Усі респонденти визнали оцінювання з боку як керівників баз, так і представників кафедри об’єктивним (оцінка – 10 або 8 балів (1 особа)).
Більшість студентів не висловили зауважень щодо організації практики. Окремі побажання стосувалися розширення переліку баз практики, а також покращення умов перебування дітей під час повітряних тривог. Водночас практика визнана корисною, змістовною й добре організованою як з боку кафедри, так і з боку приймаючих установ.
Кафедра і надалі вдосконалюватиме зміст практичної підготовки, зберігаючи орієнтацію на запити сучасної професійної практики та потреби студентів.