Звітна конференція з виробничої (соціально-консультаційної) практики для здобувачів ІV курсу ОПП «Соціальна педагогіка» заочної форми навчання (група СПб-1-21-4.0з) (05.04.25)

5 квітня 2025 року відбулася звітна конференція з виробничої (соціально-консультаційної) практики для здобувачів ІV року навчання спеціальності 231 «Соціальна робота» ОПП «Соціальна педагогіка» заочної форми навчання.

Практика проходила з 10.03.2025 по 05.04.2025 р. в таких установах:

  • Гімназія № 99 м. Києва
  • Заклад загальної середньої освіти «Київський ліцей «Демократична школа «АЛЬТЕРРА СКУЛ»
  • Броварський ліцей І-ІІІ ступенів №10
  • Спеціалізована школа № 254 м. Києва
  • Ліцей № 30 ЕКОНАД м. Києва
  • Гальчинський ліцей Андрушівської міської ради Бердичівського району Житомирської області
  • БО «Благодійний фонд «Карітас-Київ»
  • Національна Рада жінок

Фото 1 Студенти 4 курсу заочної форми представляють результати проходження соціально консультаційної практики

Відповідальна за проведення практики від кафедри Олена ДЕНИСЮК, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи, гарант ОП «Соціальна педагогіка», під час зустрічі наголосила на важливих здобутках студентів, позитивних відгуках від керівників баз практики.

Фото 2 консультація з керівником від бази практики

Під час конференції здобувачі презентували свої результати, зокрема, під час проходження практики було виконано низку важливих завдань, спрямованих на  формування мотивації студентів до оволодіння уміннями і навичками консультування; практичне відпрацювання навичок щодо здійснення консультування як технології соціально-педагогічної діяльності; уміння застосовувати техніки і прийоми індивідуального консультування; розвиток особистісних якостей студентів, необхідних для успішної консультативної роботи з клієнтом і формування професійної компетентності; формування у майбутніх фахівців готовності до здійснення соціально-педагогічної консультативної діяльності з різними категоріями клієнтів.

Фото 3 звітна конференція за результатами соціально консультаційної практики презентація навчальних матеріалів для роботи з клі

Під час проходження практики студенти мали можливість проводити індивідуальні онлайн та офлайн консультації з жінками, які переживають підвищену тривожність унаслідок повномасштабного вторгнення та прагнуть оволодіти техніками саморегуляції для подолання стресу. Також вони розробляли інформаційні буклети (зокрема щодо державної підтримки внутрішньо переміщених осіб), проводили анкетування респондентів у межах дослідження «Громада та громадські організації», здійснювали спостереження за проведенням консультації про здорове харчування дітей для батьків тощо.

Фото 4 звітна конференція за результатами соціально консультаційної практики заочна форма

Загалом результати моніторингового опитування здобувачів засвідчили, що більшість студентів позитивно оцінили рівень своєї теоретичної підготовки, відзначивши її відповідність завданням практики. Особливо корисними були знання з психології, педагогіки, конфліктології, тренінгових методик, роботи з дітьми з девіантною поведінкою, а також практичні навички консультування та створення інформаційних матеріалів.

Більшість студентів впевнено застосовували набуті теоретичні знання на практиці. Водночас окремі респонденти вказали на нестачу підготовки у сфері ефективної комунікації з батьками.

У відповідях на запитання «Що, на Вашу думку, варто зробити викладачам кафедри для поліпшення теоретичної підготовки до практичної роботи?» студенти запропонували:

  • запровадити більше тренінгових занять, особливо з консультування;
  • впровадити рольові ігри з подальшим аналізом і зворотним зв’язком;
  • доповнити ЕНК тестовими завданнями для самоконтролю знань.

Усі студенти зазначили, що можливості баз практики були достатніми для вдосконалення практичної підготовки та різноманітними за формами й методами роботи. Найбільш продуктивними були: індивідуальне та групове консультування, посередництво, профілактика, просвітництво, використання роздаткових матеріалів.

Студенти особливо відзначили:

  • можливість спостереження за роботою керівника від бази практики;
  • відкритість фахівців до обговорення професійних труднощів;
  • ресурсність середовища (наявність теоретичних матеріалів, консультаційної зали, роздаткових наочних матеріалів);
  • можливість спілкування з батьками й дітьми, що сприяло формуванню глибшого розуміння соціальної роботи.

Фото 5 звітна конференція спостереження за проведенням групової консультації

Цитати з відгуків:

«Практика допомогла мені здобути багато нових знань та навичок. Особливо корисним був досвід консультування –  я зрозуміла свої сильні та слабкі сторони і визначила напрям подальшого розвитку. Також я навчилася застосовувати техніки індивідуального консультування, розвинула особистісні якості, необхідні для успішної роботи з клієнтом, що підвищило мою професійну компетентність»

«Отримала багато позитивних емоцій під час практики. Особливо сподобалося допомагати членкиням НРЖУ (Національна Рада Жінок України) з анкетуванням респондентів – це сприяло згуртуванню з командою та вдосконаленню моїх професійних навичок. Із задоволенням пройшла б практику тут ще раз. Зауважень або рекомендацій не маю – усе було чудово»

Під час проходження практики студенти:

  • удосконалили комунікативні навички;
  • сформували навички індивідуального консультування;
  • проаналізували власні сильні й слабкі сторони;
  • підвищили впевненість у собі та зменшили тривожність під час роботи з клієнтами.

На запитання «Що Ви хотіли б зробити для покращення власної практичної підготовки?» респонденти обрали такі варіанти (можна було обрати кілька відповідей):

  • пройти додаткові тренінги – 3 особи;
  • відвідати фахові курси, конференції – 2 особи;
  • займатися самоосвітою – 2 особи;
  • вивчити досвід фахівців – 2 особи;
  • проаналізувати фаховий досвід в Україні та за кордоном – 1 особа;
  • працювати волонтером – 1 особа;
  • звернути більше уваги на аналіз нормативної бази – 2 особи;
  • підготувати тези або статтю – 1 особа.

Практика сприяла формуванню професійних компетентностей і підвищенню мотивації до працевлаштування за фахом. Після її проходження студенти відзначили зростання готовності до виконання професійних обов’язків: на 10-бальній шкалі двоє респондентів поставили 10, один – 8, ще один – 6 балів.

Оцінювання діяльності студентів під час практики з боку керівників від бази та кафедри вважається респондентами об’єктивним. Учасники залишили позитивні відгуки про організацію та проходження практики, дякуючи за підтримку та якісну підготовку навіть в умовах воєнного стану. Вони відзначали високий рівень емоційної залученості наставників і висловлювали бажання повернутися на цю ж базу в майбутньому.

Щира подяка фахівцям баз практики за створення сприятливих умов, якісне супроводження студентів і внесок у формування їхніх професійних компетентностей.