Звітна конференція з виробничої (соціально-консультаційної) практики для здобувачів ІV курсу ОПП «Соціальна педагогіка» денної форми навчання (група СПб-1-21-4.0д) (05.04.25)

5 квітня 2025 року відбулася звітна конференція з виробничої (соціально-консультаційної) практики для здобувачів ІV курсу спеціальності 231 «Соціальна робота» ОПП «Соціальна педагогіка» денної форми навчання.

Фото 1 Студенти 4 курсу денної формі обговорюють результати соціально консультаційної практики.05.04

Практика проходила з 10.03.2025 по 05.04.2025 р. в таких установах: ліцей №30 "ЕКОНАД" Дніпровського району м. Києва; Комунальна установа «Центр надання соціальних послуг» Скала-Подільської селищної ради Чортківського району Тернопільської області; Національна Рада жінок України; БО «Об’єднання підлітків та молоді «Тінерджайзер»; БО «БФ «Карітас-Київ».

Відповідальна за проведення практики від кафедри Олена ДЕНИСЮК, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи, гарант ОПП «Соціальна педагогіка», під час зустрічі наголосила на важливих здобутках студентів, позитивних відгуках від керівників баз практики.

Фото 2 Презентація студентами 4 курсу результатів практики в Центрі Я плюс сімя05.04

Під час конференції здобувачі презентували свої результати, зокрема, під час проходження практики було виконано низку важливих завдань, спрямованих на  формування мотивації студентів до оволодіння уміннями і навичками консультування; практичне відпрацювання навичок щодо здійснення консультування як технології соціально-педагогічної діяльності; уміння застосовувати техніки і прийоми індивідуального консультування; розвиток особистісних якостей студентів, необхідних для успішної консультативної роботи з клієнтом і формування професійної компетентності; формування у майбутніх фахівців готовності до здійснення соціально-педагогічної консультативної діяльності з різними категоріями клієнтів.

Фото 3 презентація за результатами практики участь в інформаційній кампанії05.04

Студенти проводили індивідуальні онлайн та офлайн консультації, розробляли інформаційні буклети (зокрема щодо державної підтримки внутрішньо переміщених осіб), проводили анкетування респондентів у межах дослідження «Громада та громадські організації»; здійснювали спостереження за проведенням консультацій для батьків; самостійно проводили консультативну діяльність з питань профілактики булінгу та з інших важливих питань.

Фото 4 звітна конференція за результатами практики надання соціальної послуги консультування05.04

За результатами проходження практики було проведено анонімне моніторингове опитування, під час якого студенти мали можливість оцінити організацію та проведення практики, її результативність. На запитання «Оцініть, наскільки теоретична підготовка зі спеціальності дозволила Вам реалізувати повною мірою завдання практики» за 10-ти бальною шкалою, більшість студентів високо оцінили власну теоретичну підготовку (обрали 10-9-8  балів з 10), підкресливши, що вона дала змогу успішно реалізувати завдання практики.
Найбільш затребуваними виявилися знання з таких навчальних дисциплін, у яких розглядались:

  • методи підтримки клієнтів і надання психологічної допомоги;
  • знання прав клієнтів та нормативно-правова база;
  • етика соціальної роботи;
  • методи консультування;
  • комунікаційні навички;
  • оцінка потреб клієнтів і планування допомоги;
  • узагальнені знання з усіх навчальних курсів.

Під час проходження практики більшість студентів ефективно застосовували отримані знання. Водночас було виявлено окремі прогалини у підготовці: недостатній досвід роботи з людьми, які перебувають у кризі або мають психологічні травми; складнощі у спілкуванні з людьми з інвалідністю; потреба в більшій кількості практичних занять у навчальному процесі.

У відповідях на запитання «Що, на Вашу думку, варто зробити викладачам кафедри для поліпшення теоретичної підготовки до практичної роботи?» студенти запропонували: приділити більше уваги інклюзивному підходу та роботі з дітьми з інвалідністю; організовувати виїзні заняття та запрошувати фахівців-практиків; надавати практикоорієнтовані приклади з реального життя.

Бази практики отримали високу оцінку з боку студентів. Було забезпечено можливість реалізувати ключові функції соціального працівника, використовуючи різноманітні форми та методи: індивідуальні консультації; групові заняття (тренінги, семінари); спостереження за досвідченими спеціалістами; виконання практичних завдань; анкетування та використання ігрових методик.

У результаті практики студенти відзначили розвиток таких умінь:

  • консультування клієнтів;
  • оцінка потреб та ведення документації;
  • командна взаємодія;
  • ефективна комунікація з представниками різних соціальних груп;
  • аналітичне мислення та багатофункціональність у професійній діяльності.

Для підвищення рівня практичної підготовки студенти планують:

  • проходити додаткові тренінги (3 відповіді);
  • брати участь у фахових курсах і конференціях (3 відповіді);
  • займатися самоосвітою (4 відповіді);
  • аналізувати досвід колег-практиків (2 відповіді);
  • вивчати нормативну базу (2 відповіді);
  • долучатися до волонтерської діяльності (1 відповідь);
  • готувати наукові матеріали (1 відповідь).

Усі опитані підтвердили, що практика сприяла формуванню професійних компетентностей; зросла впевненість у готовності до виконання професійних обов’язків; посилилася мотивація до працевлаштування за фахом.

«Мої теоретичні знання, отримані в університеті, виявилися корисними на практиці, але я зрозуміла, що соціальна робота вимагає не лише теоретичних знань, але й практичних навичок та емоційної стійкості, що є дуже важливим. Також я зрозуміла, що для ефективної роботи, потрібно постійно навчатись та адаптуватись до нових умов. Окрім цього, я займалась самоосвітою, проходила курси з першої психологічної допомоги, а також з питань інклюзії»

Студенти високо оцінили об’єктивність оцінювання результатів практики як з боку кафедри, так і з боку керівників баз практики. Серед побажань здобувачів щодо організації і проходження практики та підготовки звітності за її результатами зі сторони кафедри були такі: збільшити кількість практичних занять, особливо з інклюзивної тематики; зберігати високу якість викладання і добір ефективних форм навчання.

Серед побажань здобувачів щодо організації і проходження практики та підготовки звітності за її результатами зі сторони бази практики були такі: завчасно інформувати студентів про формат роботи, обов’язки та цільову аудиторію; активніше залучати практикантів до виконання професійних завдань.

Загалом студенти високо оцінювали організацію і проходження практики, надавали позитивні відгуки та висловлювали подяку керівникам за створення сприятливих умов, якісне супроводження і внесок у формування їхніх професійних компетентностей.