25 травня 2023 року Вченою радою Університету Грінченка було затверджено нову редакцію трьох освітньо-професійних програм «Соціальна робота», «Соціальна педагогіка», «Соціальна робота» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 231 Соціальна робота.
Соціальні проблеми, спричинені війною, призвели до необхідності підготовки фахівців, здатних швидко орієнтуватись в умовах динамічних змін; організовувати та надавати соціальні послуги особам та сім’ям, що перебувають у вразливому стані, зазнають соціального виключення і дискримінації; здійснювати соціально-педагогічну діяльність із дітьми, молоддю та дорослими в різних соціальних середовищах; ініціювати соціальні зміни, спрямовані на зростання соціального добробуту; розробляти, організовувати та проводити соціальні адвокаційні кампанії для захисту прав та інтересів вразливих груп населення.
Запропоновані в освітньо-професійних програмах зміни стосуються: уточнення мети, професійних компетентностей та результатів навчання за освітніми програмами; введення нових освітніх компонентів, що відповідають сучасним тенденціям розвитку галузі та найкращим чином забезпечують формування професійних компетентностей, як тих, що передбачені освітнім і професійним стандартами, так і доданих робочими групами; узгодження викладання освітніх компонентів, спільних для трьох освітніх програм та оновлення вибіркових блоків.
Так, після внесених змін і доповнень основною метою програми «Соціальна робота» є підготовка фахівців, здатних організовувати та надавати соціальні послуги особам і сім’ям, що перебувають у вразливому стані, зазнають соціального виключення і дискримінації. Її ключовими особливостями є: спрямованість на підготовку до оцінювання потреб, захисту прав, організації та надання соціальної допомоги та послуг особам та сім’ям, що перебувають у вразливому стані, зазнають соціального виключення і дискримінації; практико орієнтоване навчання, що забезпечує формування здатності до застосування у професійній діяльності методів профілактики, для запобігання можливих порушень поведінки, міжособистісних стосунків, розв’язання конфліктів та попередження соціальних ризиків; відпрацювання практичних навичок на базі центрів практичної підготовки «Центр соціальних технологій та інновацій», «Тренерська студія» практики на базі провідних установ-надавачів соціальних послуг, як-то: Національна соціальна сервісна служба, Державна установа «Центр пробації», Київський центр соціальних служб, Київські міські центри для ВІЛ-інфікованих, Центр соціально-психологічної реабілітації, Всеукраїнський громадський центр «Волонтер» та інші.
Освітньо-професійна програма «Соціальна педагогіка» спрямована на підготовку фахівця здатного вирішувати професійні завдання відповідно до суспільних викликів та проблем, здійснювати соціально-педагогічну діяльність із дітьми, молоддю та дорослими в різних соціальних середовищах.
Її особливостями є: практико-орієнтоване навчання, спрямоване на оволодіння уміннями організовувати та здійснювати соціально-педагогічну роботу в закладах освіти, захисту дитини, формальних та неформальних об’єднаннях на засадах соціальної інклюзії; формування активної життєвої позиції, готовність брати участь у житті своєї держави; відпрацювання практичних навичок на базі ЦПП «Центр соціальних технологій та інновацій», «Тренерська студія», «Арт-майстерня» та КМЦ «Родинний дім»; унікальні практики на базі провідних центрів соціальної роботи та соціально-педагогічної діяльності, таких як: мережа центрів соціальних служб, заклади освіти, Київський палац дітей та юнацтва, Національна Організація Скаутів України, Центр розвитку сімейних форм виховання та патронату тощо.
Унікальна, єдина в Україні освітньо-професійна програма «Соціальна адвокація» ставить за мету – підготовку фахівців, здатних ініціювати соціальні зміни, спрямовані на зростання соціального добробуту, розробляти, організовувати та проводити соціальні адвокаційні кампанії для захисту прав та інтересів вразливих груп населення.
ЇЇ особливостями є: підготовка до адвокатування інтересів, проблем та потреб вразливих груп населення та осіб, які зазнають виключення та дискримінації; практико орієнтоване навчання із застосуванням супервізії та інтервізії практиками соціальної сфери, фахівцями громадських організацій, що розвивають соціальну адвокацію в Україні; післявоєнна адвокація постраждалих внаслідок війни та впровадження глобального розвитку – Цілей сталого розвитку; практики на базі Громадських правозахисних об’єднання, діяльність яких спрямована на утвердження й захист прав і свобод людини. Серед них: давні партнери кафедри – Центр демократії та верховенства права, офіс урядової уповноваженої з гендерної політики, Громадські організації «Школа рівних можливостей», «Ліга сильних», а також Благодійні Фонди – «Змінимо наші життя», «Я Маріуполь».
Також оновлено вибіркові Блоки покликані сформувати здатність до проведення вузько спеціалізованої практичної діяльності в різних галузях соціальної роботи.
Так, вибірковий блок «Соціальна експертиза» спрямований на розвиток вміння добирати і застосовувати різні методи соціальної експертизи; організовувати громадську експертизу та громадські слухання; на опанування методики індивідуальної соціальної роботи та консультування; на просвітницько-профілактичну діяльність.
Обираючи вибірковий блок «Соціально-педагогічна профілактика», здобувачі формуватимуть вміння здійснювати соціально-педагогічну профілактику насильства та жорстокого поводження з дітьми, попередження ризикованої поведінки дітей та молоді, профілактичну роботу з подолання злочинності серед неповнолітніх, вибудовувати ефективну молодіжну роботу в громадах.
А вибірковий блок «Управління соціальними змінами» дасть можливість здобувачам прогнозувати перебіг різних соціальних явищ; аналізувати соціально-психологічні явища, процеси становлення, розвитку соціальної групи і громади; розробляти шляхи подолання соціальних проблем і знаходити ефективні методи їх вирішення.