08 жовтня 2024 року на Факультеті психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка відбулась Міжнародна науково-практична онлайн-конференція «Соціально-психологічна підтримка особистості в умовах суспільних трансформацій».
Співорганізаторами конференції стали Тернопільській національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Інститут соціальної та політичної психології НАПН України, Український фонд «Благополуччя дітей», Українська асоціація психологічної підтримки, Київський міський кризовий центр «Соціотерапія», Центр практичної психології «Анкор», Варшавський університет (Республіка Польща), Академія прикладних наук імені Стефана Баторія (Республіка Польща).
Пленарне засідання конференції вітальними словами відкрили Наталія Віннікова, проректор з наукової роботи та міжнародної діяльності, голова Вченої ради Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, доктор філологічних наук, професор та Наталія Клішевич, декан Факультету психології, соціальної роботи то спеціальної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук, доцент. Модератором конференції стала Олеся Столярчук, професор кафедри психології особистості та соціальних практик Факультету психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, доктор психологічних наук, професор.
На пленарному засіданні тема соціально-психологічної підтримки особистості розглядалась у контексті суспільних трансформацій. З доповідями виступили: Тереза Яницька-Панек, професор Академії прикладних наук імені Стефана Баторія, доктор гуманітарних наук, професор (тема «Роль і завдання професійного університету в умовах кризових подій (з досвіду 2020-2024 рр.: пандемія, війна, повінь»); Ольга Яуер-Ніворовська, професор Варшавського університету, доктор гуманітарних наук, професор (тема «Холістичний підхід до комунікативних та мовленнєвих розладів як ключова умова ефективної психологічної та соціальної підтримки пацієнтів»); Валерія Палій, віцепрезидент Національної психологічної асоціації, академічний директор програм з психології Київської школи економіки, кандидат психологічних наук (тема «Підходи до надання допомоги у сфері психічного здоровʼя фахівцями різних спеціальностей»; Галина Бевз, завідувач відділу психології спілкування Інститут соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України, доктор психологічних наук, професор (тема «Цінність освіти особистості в змінних умовах сучасності»; Наталія Савелюк, професор кафедри практичної психології Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, доктор психологічних наук, професор (тема «Динаміка переживання психологічного благополуччя українською молоддю: від ситуації пандемії і крізь умови воєнного стану»); Наталія Довгань, завідувач відділу психології політико-правових відносин Інституту соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України, доктор психологічних наук (тема «Конструктивна поведінка громадян у надзвичайних ситуаціях: технологія психологічного втручання»); Людмила П’янківська, старший науковий співробітник науково-дослідної лабораторії психологічного забезпечення Державного науково-дослідного інституту Міністерства внутрішніх справ України, кандидат психологічних наук (тема «Виклики сьогодення: особистість в умовах воєнного стану»); Світлана Каліщук, професор кафедри психології особистості та соціальних практик, Факультету психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, доктор психологічних наук, професор (тема «Реалістичне співвіднесення психолога-консультанта із світом в умовах війни»).
Також на конференції відбулися секторальні дискусії: «Соціально-психологічне моделювання допомоги», «Практики резильєнтності та благополуччя особистості», «Психологічна культура та просвіта у воєнний та повоєнний час». Під час першої секторальної дискусії було проведено вібінари. Так, Людмила П’янківська, кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник науково-дослідної лабораторії психологічного забезпечення Державного науково-дослідного інституту МВС України провела вебінар «Практичні аспекти психологічної допомоги особистості в умовах війни». Альона Каптан, член Національної психологічної асоціації та Міжнародної психологічної асоціації проєктивних методик, військовий психолог, арт-терапевт, КПТ-консультант провела вебінар «Соціально-психологічна допомога постраждалим під час кризових подій та військового конфлікту». Далі обговорення відбулось навколо виступів Євгенії Журавель, керівника Служби психологічної реабілітації «Простору відновлення військових і цивільних «Гарт» Громадської організації «Об’єднання Відповідальних Громадян» (тема «Біосугестивна терапія як засіб корекції стрес-асоційованих розладів у людей із бойовим досвідом») та Вадима Кобильченка, провідного наукового співробітника відділу освіти дітей з порушенням зору Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, доктора психологічних наук, професора та Ірини Омельченко, провідного наукового співробітника відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, доктора психологічних наук, професора (тема «Інклюзивна психологія як нова галузь психологічної науки).
Під час роботи другої секторальної дискусії відбулись вебінари «Психоедукаційний і терапевтичний потенціал відеогри-пісочниці Minecraft у роботі з дітьми і підлітками, зокрема в інклюзивній освіті» Олексія Сухорукова, члена Національної психологічної асоціації, засновника проєкту HealGame Ukraine, психолога та «Стрес, гострий стрес та травма – особливості реагування, протидії та першої допомоги» Данила Ельканова, здобувача третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти Факультету психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка. Далі відбулось проблемне обговорення виступів Інни Скляренко, доцента кафедри інфраструктури та інноваційних технологій водного транспорту Державного університету інфраструктури та технологій, кандидата педагогічних наук, доцента «Діяльнісний підхід у підготовці психологів» та Оксани Байєр, доцента кафедри психології та педагогіки Університету імені Альфреда Нобеля, кандидата психологічних наук, доцента «Особливості резильєнтності українців повоєнного покоління (на прикладі Другої світової війни)».
На третій секторальній дискусії було презентовано вебінар «Як вчити та навчатися в умовах війни» (Інформаційно-методичні матеріали для дорослих (учителів, викладачів. психологів) зі створення сприятливих умов для навчання та розвитку в умовах воєнного часу). Автори: Тетяна Цюман, доцент кафедри психології особистості та соціальних практик Факультету психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, кандидат психологічних наук, доцент; Олена Нагула, експерт проєктів Всеукраїнської благодійної організації «Український фонд «Благополуччя дітей», дитячий психотерапевт, кандидат психологічних наук; Зоряна Адамська, декан Факультету педагогіки та психології Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, кандидат психологічних наук, доцент. Варто зазначити про успішні виступи молодих дослідників на секторальній дискусії. Студенти магістратури та аспіранти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка мали можливість презентувати свої наукові дослідження.
Загалом у роботі конференції взяли участь понад 150 учасників. Результатом конференції став плідний обмін сучасними теоретичними та практичними підходами у наданні соціально-психологічної підтримки особистості в умовах суспільно-політичної кризи та військового конфлікту.